DNA Nastolatka

Tekst
0
Recenzje
Przeczytaj fragment
Oznacz jako przeczytane
Jak czytać książkę po zakupie
Czcionka:Mniejsze АаWiększe Aa

Jacek Ponikiewski

Franciszek Górski

DNA NASTOLATKA

Co siedzi w młodych

© Copyright by Złote Myśli & Jacek Ponikiewski, Franciszek Górski, rok 2018.

Autor: Jacek Ponikiewski, Franciszek Górski

Tytuł: DNA Nastolatka

Wydanie I

ISBN: 978-83-65837-11-0

Projekt okładki: Janusz Skierkowski

Redakcja: M.T. Media

Złote Myśli sp. z o.o.

44–100 Gliwice

ul. Kościuszki 1c

www.ZloteMysli.pl

e-mail: kontakt@zlotemysli.pl

Autor oraz Wydawnictwo „Złote Myśli” dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo „Złote Myśli” nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Niniejsza publikacja, ani żadna jej część, nie może być kopiowana, ani w jakikolwiek inny sposób reprodukowana, powielana, ani odczytywana w środkach publicznego przekazu bez pisemnej zgody wydawcy. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.

Wszelkie prawa zastrzeżone.

All rights reserved.

Wstęp

Życie to źródło, w którym większość z nas umiera z pragnienia. Ta książka jest nauką picia wody. Nie zmienisz świata, ale możesz zmienić siebie, a wtedy świat też stanie się zupełnie innym miejscem.

Musisz stać się buntownikiem, żeby zacząć zmieniać siebie. Nie ma innej drogi. Zapomnij o tym, w co wierzyłeś, a także czym i kim byłeś — zbuntuj się przeciw temu, bo czeka Cię nowe otwarcie. Przede wszystkim jednak zapamiętaj, że jesteś tym, co o sobie myślisz. Każda Twoja kolejna myśl będzie tworzyć Twój wizerunek w głowie oraz następną chwilę życia. Zapisz na oddzielnej kartce fakt, że za myślami idą emocje i działania — od tego zaczniemy. Cokolwiek myślisz teraz o sobie i o świecie, Twój stan emocjonalny jest tego odbiciem. Myśl to emocja, a emocja to myśl.

Jeżeli nie zapanujesz nad myślami, to nie zapanujesz nad emocjami, a tym samym nad własnym przeznaczeniem. Dlaczego? Ponieważ za Twoimi myślami pojawią się słowa, a za słowami czyny. Czyny bardzo szybko przechodzą w nawyki, a nawyki w charakter. I to właśnie charakter kształtuje Twoje przeznaczenie. Innymi słowy: jesteś tu, gdzie jesteś, bo myślisz w określony sposób i przez to czujesz teraz określone emocje.

Żeby zaczerpnąć ze źródła harmonii z samym sobą i ze światem, musisz najpierw zapanować nad myślami.

Coś Ci opowiem. Młody Aleksander Wielki miał w posiadaniu prawie cały ówcześnie znany świat. Pewnego dnia spotkał Diogenesa (filozofa mieszkającego w beczce). Diogenes zapytał: „Ile warte jest twoje imperium?”. Aleksander odparł: „Jest bezcenne!”. Filozof poprosił Aleksandra, aby usiadł w palącym słońcu i cierpliwie czekał na jego powrót. Wrócił po dwóch dniach z kubkiem wody, pytając: „Co byś oddał za ten kubek wody?”. Wyczerpany upałem wojownik powiedział: „Całe moje imperium”. Diogenes podał mu kubek, rzucając przez ramię: „No i tyle jest warte twoje królestwo…”.

Na pewno Ty także masz swój świat, zwyczaje oraz mentalność i pewnie czujesz, że ta książka może być zupełnie nowym elementem tego świata. Czasem taki nowy element sprawia, że odkładamy go na półkę. Jeżeli jesteś gotów podjąć wyzwanie, to dobrze. Jeżeli jednak masz wrażenie, że ta książka będzie jakimś „nauczycielem”, który znów będzie Ci mówił, jak masz żyć, to jesteś w ogromnym błędzie. To Ty wybierasz i podejmujesz decyzje. Nikt nie przejdzie za Ciebie tej drogi do odkrycia harmonii z samym sobą i ze światem. Idziemy razem — nikt nie idzie z przodu lub z tyłu. Proszę Cię tylko o jedno: postaraj się mieć w sobie chęć, aby wymienić cały znany Ci świat, który masz w sobie, podobnie jak Aleksander — na mały „kubek wody”, czyli nasze spotkanie za pomocą książki.

Pewien człowiek powiedział kiedyś, że „życie to bankiet, na którym większość z nas umiera z głodu”. Czerpanie garściami z życia jest sztuką, a każda sztuka wymaga nauki, ale to Ty sam się uczysz. Ani Franek, ani ja nie uważamy, że wiemy coś lepiej niż Ty. To Ty ostatecznie zmienisz samego siebie, a pomoże Ci w tym przebyta wspólnie droga. Cel nie jest ważny, ważna jest sama podróż — to ona transformuje ludzi.

Pora się przedstawić.

Mam na imię Jacek. Kiedy miałem czternaście lat, mój ojciec zmarł po ciężkiej chorobie. Wtedy zacząłem pytać samego siebie, kim jestem, czym jest ten świat i jak mogę żyć z nim w harmonii, a także w harmonii z samym sobą. To, co odkryłem, przeleję na papier. Franek zaś opowie Ci, jak odnaleźć siebie po swojej własnej podróży w głąb ja.

A ja mam na imię Franek. Jeżeli się nie mylę, to odkąd poszedłem do szkoły — czyli w wieku siedmiu lat — moja mama miała problemy z alkoholem. Przez jej nałóg uczęszczałem do psychologów. Jej „miłość” do tej cieczy nadal istnieje, tyle że teraz dzieje się to „falami”, przez co czasem mam nadzieję, że może kiedyś to się skończy. Alkoholizm mojej mamy jest jednym z wielu powodów, dla których poznałem Jacka.

To tyle. Zaczynamy!

1. Test osobowości mentalnej, emocjonalnej i hormonalnej — kim jestem?

Franek: Kim jestem jako jednostka w całym społeczeństwie tego świata? Według większości jedna osoba nie może mieć znaczącego wpływu na losy świata, a jednak historia pokazała nam, że to błędne założenie. Kto był taką postacią? Nie trzeba szukać daleko, żeby ją znaleźć. Być może nie jest to najlepsza osoba, ale na pewno jest wielkim zaprzeczeniem stwierdzenia, jakie padło na początku. Mowa o Adolfie Hitlerze. Człowiek ten miał wielką manię władzy, a gdy przemawiał, ludzie słuchali go z uwielbieniem w oczach. Co potem z tego wynikło? Wszyscy dobrze wiemy: druga wojna światowa.

A zatem z jednej strony była to postać koszmarna, przez obsesję której zginęły miliony ludzi na świecie, a z drugiej osoba obdarzona zaangażowaniem i pasją. Jeden człowiek może mieć wielki wpływ na cały świat i potrafi odwrócić go do góry nogami. Ty też powinieneś mieć pasję i zaangażowanie do naprawienia swojego świata. To zatrważające, że ludzie źli, jak wspomniany Hitler, zawsze mają w sobie taką siłę, a ludzie dobrzy, jak ja i Ty, muszą się jej uczyć, aby z determinacją naprawić siebie, kiedy zajdzie taka potrzeba.

W trakcie tego procesu nie raz będą Ci rzucane kłody pod nogi. Ktoś będzie wyśmiewał Twój pomysł, to, co robisz, oraz Twoją pasję. Nie możesz się wtedy przejmować, bo ci, którzy krytykują, najpewniej sami chcieliby się zmienić — tak jak Ty — ALE NAJZWYCZAJNIEJ W ŚWIECIE BOJĄ SIĘ WYŚMIANIA.

O czym MUSISZ PAMIĘTAĆ na drodze do celu:

1. Tylko Ty wiesz, kiedy odpuścić, ale tak naprawdę nigdy tego nie rób, bo wtedy pokażesz krytykującym Cię osobom, że miały rację.

2. Zaplanuj całą drogę na „szczyt”, aby nie zapomnieć o czymś w trakcie samej „wędrówki”.

3. Nie rób wszystkiego jak najszybciej, lecz powoli i dokładnie. Gwarantuję Ci, że lepszą zabawę będziesz miał w trakcie drogi na szczyt niż po dojściu.

Jacek przygotował dla Ciebie test osobowości, co pomoże Ci zrozumieć własne zachowania i reakcje. Ja zakładam, że jesteś osobowością emocjonalną. Czym jest osobowość emocjonalna? Najprościej mówiąc: cechuje ją wysoki poziom emocji w życiu towarzyskim, co czasem tworzy w niej potrzebę noszenia „maski”, aby nie pokazać delikatnego wnętrza. Czy to normalne zachowanie? Czy taki rodzaj obrony przed światem zewnętrznym jest dobry? Niestety nie. To jasne, że nie każdy człowiek jest otwarty i nie każdy też lubi bezpośrednie kontakty z drugą osobą. Jednak taka pozycja społeczna bywa dla człowieka niszcząca, ponieważ w pewnym stopniu alienuje się on od ludzi.

Musisz zadać sobie proste pytanie: czy człowiek dałby radę funkcjonować przez całe życie bez bliskości z drugą osobą tak, aby był naprawdę szczęśliwy? NIE. Chciałbym, żebyś powoli oswajał się z faktem (jeżeli masz problemy z nawiązywaniem kontaktów z innymi), że nie ma odwrotu od przełamania bariery między Tobą a rówieśnikami. Pewien filozof powiedział kiedyś, że nawet kulistość naszej planety jest dowodem na konieczność wzajemnych kontaktów, bo gdy dwoje ludzi idzie w odwrotnych kierunkach, ostatecznie spotkają się w którymś miejscu globu.

Test osobowości pokaże Ci też, które ośrodki psychofizyczne i hormonalne są u Ciebie dominujące i jak należy z nimi pracować, żeby uspokoić emocje, a tych jest dużo. W pewnym wieku hormony młodego człowieka zaczynają zasuwać po organizmie niczym bolid Formuły 1. Wtedy chodzimy ciągle wkurzeni i próbujemy pokazać światu, jacy jesteśmy ważni i ile możemy zdziałać, co przekłada się na stres naszych rodziców. To jednak nie oznacza, że rodzic ma prawo do wybuchów agresji wobec swojego dziecka.

Wiem, czego może chcieć dziecko od rodzica, ponieważ sam jeszcze jestem w wieku dorastania i „śmigających” hormonów. Więc, Drogi Rodzicu: Twoje dziecko nie zawsze okazuje, że potrzebuje troski, miłości i docenienia go takim, jakie jest, a nie tylko przedmiotów, prezentów, pieniędzy oraz widoku ledwo żywego rodzica wracającego wieczorem po pracy. Oczywiście rodzic ciężko pracuje, ale warto zadać sobie pytanie: „Czy istnieje możliwość, abym miał więcej czasu dla dziecka?”. Tego straconego czasu nie da się już odzyskać, a wraz z jego stratą rodzic traci dziecko.

 

Jeżeli rodzic nie poświęci trochę czasu dziecku, syn/córka pójdzie do pokoju, zamknie się w nim i puści muzykę na maksa — byleby pokazać, jak mu/jej na tym czasie nie zależy (nikt nie chce być odtrącony). Najzabawniejsze jest to, że mnie samemu nadal zdarza się tak robić. Nie jestem doskonały! Dobrze pamiętam, że praca nad sobą jest mozolna, a większość złych zachowań to nawyki. Usunięcie złych cech/nawyków może nam zająć nawet kilka miesięcy, ale nie wolno się poddawać.

Zauważ: powiedziałem o swojej słabości, czyli zachowaniu typu „trzaskam drzwiami i krzyczę”. Znam moje negatywne cechy i akceptuję je, co daje mi emocjonalny spokój w chwili, gdy zabieram się za zmianę takiego nawyku — o tym więcej powie Ci Jacek.

Każdy sportowiec musiał najpierw zaakceptować swoje słabości i wdrożyć trening, aby je przełamać. Podczas tegorocznego NBA All-Star Weekend w Los Angeles gwiazdor drużyny koszykarskiej Toronto Raptors, czyli Demar De Rozan, przyznał się do tego, że ma depresję. Pewnie wiele osób po tym wyznaniu pomyślało: „No nie, jak to możliwe, że z takimi problemami jest gwiazdą NBA, multimilionerem, a to wszystko w wieku 28 lat?!!”. Po prostu Demar zawsze dawał z siebie 1000% i nie pozwolił się pokonać temu, co siedzi w jego głowie. Oczywiście nie jest to jedyny przykład. Inne osoby z problemami, które należą do grona sportowców osiągających sukces, to m.in.: Dwayne „The Rock” Johnson, Sven Hannawald czy Justyna Kowalczyk.

Jeżeli potraktujesz tę książkę poważnie, osiągniesz sukcesy zarówno w świecie, jak i we własnym wnętrzu.

Jacek: Poznawanie samego siebie zacznij od testu osobowości. Test ten jest bardzo prosty, ale obejmuje warstwę Twoich map: mentalnej, emocjonalnej i hormonalnej. Innymi słowy: pozwala zrozumieć, które ośrodki psychosomatyczne (najbardziej aktywne ośrodki nerwowe w Twoim ciele podczas działania w życiu codziennym) są u Ciebie aktywne, co nakreśli nam plan działania podczas ćwiczeń. Ich celem będzie regulacja ośrodków psychosomatycznych.

Test zawiera dziesięć pytań. W każdym pytaniu możesz wybrać tylko jedną odpowiedź. Odpowiadaj zgodnie z prawdą i najlepiej bez specjalnego zastanowienia — czasem intuicja i szybka odpowiedź ukazuje fakty, a dłuższa zaduma je zamazuje.

Przeanalizuj wyniki zgodnie z kluczem. Jeżeli np. wybrałeś odpowiedź „a”, to w kluczu zobaczysz jedną z czterech literek (Z, S, R, P). Literka oznacza dany rodzaj osobowości. Opisy czterech osobowości zamieszczone są pod testem.

Po rozwiązaniu testu zsumuj liczby poszczególnych literek. Zazwyczaj osobowość autonomiczna stanowi połączenie dwóch rodzajów osobowości. Może się to prezentować chociażby tak: „pośrednia 5 odpowiedzi, graniczna 3 odpowiedzi, dolna 1 odpowiedź i skrajna 1 odpowiedź” — w takim wypadku Twoja osobowość to pośrednia/graniczna. Oczywiście zdarza się, że osobowość autonomiczna ma jedną, dominującą wytyczną — przykładowo: „graniczna 9 odpowiedzi i pośrednia 1 odpowiedź” — w tym ujęciu Twoja osobowość to po prostu graniczna.

Zapisz, proszę, wyniki w notatniku na końcu książki. Ważne, żebyś zanotował ośrodki psychosomatyczne, z którymi należy pracować w trakcie ćwiczeń, aby dokonać harmonizacji psychiki i ciała. Jest to pierwszy krok ku Twojej wewnętrznej równowadze.

Profil charakteru

1. Często porywasz się na pomysły:

a. sensowne i zaplanowane.

b. ciekawe, ale na pograniczu hazardu.

c. przyjemne i bezpieczne.

d. które wnoszą we mnie coś nowego, co mogę wykorzystać dla własnego sukcesu.

2. Twój przyjaciel ma kłopoty.

a. Nie zostawię go, tylko pomogę, choćby nie wiem co.

b. Znów zachował się nieodpowiedzialnie, więc życie musi nauczyć go właściwego postępowania — to mu wyjdzie na dobre.

c. Pomogę, bo to mój kolega, a przy okazji będzie świetna zabawa!

d. To jego życie — niech sam je naprawia, chyba że o pomoc poprosi osobiście.

3. W towarzystwie:

a. jestem nieśmiała/nieśmiały.

b. lubię pogadać!

c. rzadko mam sensowny temat do rozmowy z kimś, kto jest na poziomie, jak ja.

d. bywam w nim, gdy rozmowa ma sens, choć przyznam, że raczej wolę posiedzieć w domu i nieczęsto gdzieś wychodzę.

4. W życiu trzeba:

a. postępować zgodnie z zasadami i według wytyczonych celów.

b. traktować je nie jak obowiązki, tylko chwile na wakacjach!

c. mieć kieszenie pełne pieniędzy — taka prawda.

d. mieć drugą połówkę, bo bez ludzi nie ma ono sensu.

5. W życiu liczy się najbardziej:

a. dobre stanowisko i wysoka pozycja społeczna — jak ma się to, reszta przyjdzie sama.

b. relaks i przyjemność, bo życie jest krótkie.

c. zasady i bycie porządnym człowiekiem.

d. przyjaźń.

6. Masz wybrać nowe buty.

a. Te. Takie buty to klasa sama w sobie.

b. Zapytam kolegi/koleżanki, on/ona mi doradzi — wtedy będzie łatwiej podjąć decyzję.

c. Muszą wyglądać schludnie i nie brudzić się — liczy się praktyczność.

d. Muszą być gadżetowe — kolorowe ze światełkami na podeszwach.

7. Żarty…

a. Lubię!

b. Żarty w szkole czy w mojej przyszłej pracy? To chyba nieco irytujące.

c. Są dobre, ale kiedy ktoś ze mnie żartuje, zaczynam być agresywny i nie pozwalam sobie na takie zachowanie — tego typu osoby trzeba szybko postawić do pionu.

d. To dobry sposób na rozluźnienie atmosfery i zbudowanie wśród kolegów/koleżanek grupy, która będzie się wzajemnie wspierała.

8. Spotykasz tubylca na dzikiej wyspie.

a. Chcę go wystraszyć latarką.

b. Daję mu koraliki, żeby się zaprzyjaźnić.

c. Dzięki Bogu, nowy człowiek! To już dwa miesiące z tymi samymi gębami!

d. Wycofuję się do statku i zapoznaję się ze zdaniem

e. przewodników.

9. Najchętniej zjesz:

a. burgera z ostrym sosem, do tego zimna cola lub mrożonka na szybko.

b. obiad domowy, tak jak w moim rodzinnym domu.

c. coś dobrego w lokalu na poziomie.

d. coś przygotowanego z przyjaciółką/przyjacielem/mamą/tatą — wtedy smakuje najlepiej.

10. Wejdź w rolę rodzica i wyobraź sobie, że masz dzieci. Syn/córka chce żyć w sposób, który jest kontrowersyjny — np. chce wytatuować całe ciało i prowadzić salon tatuażu.

a. Nie akceptuję tego, bo co powie rodzina i sąsiedzi? To dziwactwo!

b. Jest moim synem/córką, więc cokolwiek zrobi, kocham go/ją.

c. Jest szczęśliwy/szczęśliwa i to najważniejsze.

d. Przynosi hańbę rodzinie i mnie!

Klucz:

1. a. S, b. R, c. P, d. Z.

2. a. P, b. S, c. R, d. Z.

3. a. P, b. R, c. Z, d. S.

4. a. S, b. R, c. Z, d. P.

5. a. Z, b. R, c. S, d. P.

6. a. Z, b. P, c. S, d. R.

7. a. R, b. S, c. Z, d. P.

8. a. Z, b. P, c. R, d. S.

9. a. R, b. S, c. Z, d. P.

10. a. S, b. P, c. R, d. Z.


Złoto
Przywódcze
Kontrolujące innych
Ceni swobodę działania
Rywalizuje
Zawsze przekonane o swojej racji
Przekonane o swojej wygranej w ostatecznym rozrachunku
Nie przyznaje się do błędu
Nastawione na korzyści
Ceni władzę i prestiż
Otacza się „trofeami” i atrybutami władzy
Pragnie być podziwiane
Działa zdecydowanie i często impulsywnie
Lubi konkrety, ale jako korzyści (tzw. kamienie milowe), nie lubi zaś szczegółów
Lubi ryzyko, choć boi się porażki, czego jednak nigdy nie pokazuje
Często bywa agresywne
Można na nim polegać w sytuacjach kryzysowych

Jeżeli to Twój rodzaj osobowości, powinieneś pracować podczas ćwiczeń z następującymi ośrodkami (na razie zapisz je w notatniku na końcu książki — niebawem dowiesz się, na czym polegają ćwiczenia z ośrodkami psychosomatycznymi ciała):

1. kora nadnerczy (dół pleców),

2. ośrodki dolne (okolica narządów płciowych),

3. splot słoneczny (miejsce w ciele, gdzie znajduje się żołądek).


Srebro
Pracowity analityk
Działa według harmonogramu, którego nigdy nie łamie
Segreguje swoje przedmioty osobiste lub narzędzia pracy
Organizuje przestrzeń wokół siebie
Zawsze wchodzi w szczegóły
Nie podejmuje ryzyka, a każde nowe przedsięwzięcie najpierw dokładnie analizuje
Introwertyczne — nie lubi eksponować stanów wewnętrznych
Nie jest zbyt towarzyskie i raczej źle czuje się w grupie
Oszczędne w wydatkach finansowych i w słowach
Lubi pracować w grupie nastawionej na cel, której ktoś przewodzi
Ważne są dla niego zasady i prawa społeczne
Potrzebuje poczucia bezpieczeństwa

Jeżeli to Twój rodzaj osobowości, powinieneś pracować podczas ćwiczeń z następującymi ośrodkami (na razie zapisz je w notatniku na końcu książki — niebawem dowiesz się, na czym polegają ćwiczenia z ośrodkami psychosomatycznymi ciała):

1. tarczyca (gardło),

2. grasica (serce),

3. szyszynka (głowa).


Rtęć
Sama manipuluje i zazwyczaj doskonale zdaje sobie sprawę z próby wywierania manipulacji, ale zamiast się na daną osobę złościć, zaczyna wchodzić w grę, którą traktuje niczym swoisty rodzaj zabawy i stara się utrzeć konkurentowi nosa
Lubi rozrywkę, żarty i humor sytuacyjny
Musi mieć wolność i luz
Uwielbia pracować w grupie, aby mieć towarzystwo
Żywo reaguje na bodźce
Jest kreatywna — ma milion pomysłów na minutę, ale bywa, że niewiele z nich realizuje
Często charakteryzuje ją duża doza naiwności
Podejmuje decyzje pod wypływem emocji
Lubi rozmawiać, ale też boi się odrzucenia wśród ludzi
Często jest egoistką i niechętnie pomaga, chyba że będzie to dla niej rozrywka
Nie lubi organizacji pracy
Jest marzycielką, która do swoich marzeń przekonuje innych
Nie znosi komplikacji
Nie lubi rozmawiać o szczegółach, woli ogólniki oparte na korzyściach i emocjach
Często jest nerwowa, kiedy coś idzie nie po jej myśli
Lubi być podziwiana
Otacza się gadżetami i ekspresyjnymi przedmiotami

Jeżeli to Twój rodzaj osobowości, powinieneś pracować podczas ćwiczeń z następującymi ośrodkami (na razie zapisz je w notatniku na końcu książki — niebawem dowiesz się, na czym polegają ćwiczenia z ośrodkami psychosomatycznymi ciała):

1. szyszynka (głowa),

2. splot słoneczny (miejsce w ciele, gdzie znajduje się żołądek).

 

Platyna
Prawie nigdy nie zdaje sobie sprawy z tego, że ktoś nią manipuluje, a kiedy to zrozumie, czuje się oszukana i pokrzywdzona
Nieśmiała w grupie, ale też w ogólnych kontaktach międzyludzkich
Spokojna i życzliwa dla innych
Pomocna — czasem weźmie na siebie obowiązki innych, choć oznacza to, że będzie miała mniej wolnego czasu
Cicha
Jest lojalna w przyjaźni
Nie lubi ryzyka, nowych wyzwań i konfliktów międzyludzkich
Posiada pokaźne pokłady empatii (czuje to, co rozmówca, gdy ten jej się zwierza, i rozumie jego trudne położenie, autentycznie mu współczując)
Często cechują ją lęk i niezdecydowanie w sytuacjach nagłych
Decyzje podejmuje powoli
Nie okazuje euforii w życiu codziennym
Buduje swoją pozycję w grupie poprzez dobre relacje międzyludzkie, często przyjacielskie
Lubi się podporządkować, słuchać i wyciągać wnioski z obserwacji otoczenia
Z trudnością broni swoich racji
Umie pomagać mentalnie i wspierać innych w potrzebie

Jeżeli to Twój rodzaj osobowości, powinieneś pracować podczas ćwiczeń z następującymi ośrodkami (na razie zapisz je w notatniku na końcu książki — niebawem dowiesz się, na czym polegają ćwiczenia z ośrodkami psychosomatycznymi ciała):

1. kora nadnerczy (dół pleców),

2. grasica (serce),

3. szyszynka (głowa).

Na tym etapie warto dokonać harmonizacji ośrodków psychosomatycznych dla Twojego lepszego samopoczucia. Jeżeli czujesz czasem rozbicie, rozdrażnienie lub niepokój, wykonuj codziennie poniższe ćwiczenia (zachowaj kolejność).

To koniec darmowego fragmentu. Czy chcesz czytać dalej?